Na třetí pokus to vyšlo
Závěrečná tisková zpráva o
22. Vsetínském
filmovém maratonu
Kvůli hygienickým opatřením byl 22. ročník Vsetínského filmového maratonu
dvakrát přesunut. Nakonec se uskutečnil v posledním prázdninovém víkendu a
velmi se vydařil.
Čtrnáct projekcí přilákalo celkem 450 diváků. Ani změny termínu, ani panika
okolo pandemie covid-19 tak neodradily fanoušky balkánského filmu, aby si
dali dostaveníčko v kině Vatra Vsetín. Odměnou jim byl pestrý program s
několika opravdovými filmovými lahůdkami. Tři filmy viděli z původních 35
milimetrových filmových kopií, mohli se zúčastnit oficiální české
distribuční premiéry filmu Mezi dnem a nocí a hlavně se důkladně seznámili s
tvorbou režiséra Miloše Radivojeviće, který měl v programu retrospektivu
čítající celkem šest filmů. Miloš Radivojević patří k nejvýznamnějším a
nejodvážnějším režisérům ze zemí bývalé Jugoslávie. Přestože má doma status
kultovního režiséra, v Česku doposud nebylo možné jeho filmy vidět. Až nyní,
v rámci Vsetínského filmového maratonu, který nesl podtitul "50 let lásky a
svobody v jugoslávském a srbském filmu", inspirovaný právě jeho tvorbou.
Miloš "Miša" Radivojevič oslavil v listopadu loňského roku osmdesátiny. Své
filmy natáčí již od počátku 70. let. Režisérskému a scénáristickému řemeslu
se tedy věnuje již půl století. Jeho retrospektiva rovnoměrně pokryla toto
období. Vrátila se až do roku 1975 k experimentálnímu snímku Testament, či k
výjimečným dramatům Kluk, který slibuje a Una, která jsou ostrou kritikou
jugoslávské socialistické společnosti osmdesátých let. Prostřednictvím filmů
Ani na nebi, ani na zemi a Probouzení z mrt-vých poskytla náhled do neveselé
reality Srbska 90. let a nechyběl v ní ani doposud poslední, velmi autobio-grafický
Radivojevičův snímek Jak mě ukradli Němci.
Režisér Miloš Radivojević v jednom rozhovoru řekl, že láska a svoboda jsou
dvě věci, na kterých stojí lidský druh. A o lásce a svobodě, přesněji o
jejich nejrůznějších podobách, bylo i ostatních osm filmů v programu
přehlídky. Diváci tak mohli porovnat, jak tato témata zpracovalo dalších osm
režisérů náležejících k různým filmařským generacím. Vedle děl klasiků
jugoslávského filmu, jakými jsou bezesporu Živojin Pavlović, Dragan Kresoja
či Svetislav Prelić si vychutnali celovečerní debut Emira Kusturici Vzpo-mínáš
na Doly Bell?, viděli snímky tvůrců střední generace Andra Martinoviće či
Dušana Miliće a na závěr si užili výpravné historické drama Král Petr I. pod
jehož režií je podepsán poměrně mladý režisér Petar Ristovski.
Počet diváků, který byl, vzhledem ke stále přetrvávajícím komplikacím
spojeným s probíhající pandemií, nečekaně vysoký a jejich velmi pozitivní
ohlasy na program přehlídky, přiměly organizátory vyhlásit, že 22. druhý
ročník Vsetínského filmového maratonu nebyl poslední. Pokud to situace
umožní, vrátí se 23. ročník do tradičního dubnového termínu a přinese další
porci balkánských filmů. O programovém zaměření dalšího ročníku se
nejpozději do konce října dočtete na stránkách Filmového klubu Vsetín a na
stránkách www.vsetinskyfilmovymaraton.cz (Jiří Fiala)